EL SANTUARIO DEL HIGHLANDER

EL SANTUARIO DEL HIGHLANDER

jueves, 10 de mayo de 2018

EL ORIGEN Y EVOLUCIÓN DE UNA IDEA

LA VISITA A LA TORRE DE LONDRES: EL ORIGEN DE UNA IDEA
LA IDEA DE HIGHLANDER COMENZÓ A
FORMARSE EN LA CABEZA DE GREGORY WIDEN CUANDO, CON 19 AÑOS, FUE A LA TORRE DE LONDRES DONDE ESTABA LA MAYOR COLECCIÓN DE ARMAS DEL MUNDO.
GREGORY WIDEN
"I owe the concept to a hitch-hiking trip I made across Europe when I was 20. I was standing in the Tower of London amid the world's largest armory collection. And it suddenly struck me, what if I owned all this and had actually worn the armor in battle?"
SHADOW CLAN Y LOS DUELISTAS: DANDO FORMA A LA HISTORIA
EN 1982 GREGORY WIDEN TENÍA 20 AÑOS Y TRABAJABA DE BOMBERO/PARAMÉDICO A LA VEZ QUE ASISTÍA A UN CURSO DE ESCRITURA DE GUIONES DE CINE IMPARTIDO POR RICHARD WALTER, EL CUAL LE APOYÓ Y ANIMÓ A VENDER EL QUE ERA UN TRABAJO PARA SU CLASE, UN GUION DE CINE SOBRE LA HISTORIA DE UN INMORTAL LLAMADO "CONOR MACLEOD", SU PRIMER GUIÓN .

WIDEN ESCRIBIÓ EL GUIÓN BASÁNDOSE EN AQUELLA IMPRESIÓN QUE TUVO EN LA TORRE DE LONDRES JUNTO CON RECUERDOS DE SUS VACACIONES EN ESCOCIA.
(PARA MÁS INFORMACIÓN VISITAR EL ARTÍCULO DEL HIGHLANDER DE GREGORY WIDEN). 
EL TÍTULO DE HIGHLANDER SURGIÓ DE UN BRAINSTORMING ENTRE GREGORY WIDEN Y DOS COMPAÑEROS DE LA UCLA, ETHAN WILEY Y FRED DEKKER, GUIONISTAS DE LA PELÍCULA HOUSE. OTRO TÍTULO QUE SE BARAJÓ PARA EL GUIÓN FUE "SHADOW CLAN" (EL CLAN DE LAS SOMBRAS).

UNA DE LAS MAYORES INFLUENCIAS DE HIGHLANDER FUE LA PELÍCULA "LOS DUELISTAS", DE RIDLEY SCOTT, DONDE DOS OFICIALES FRANCESES DE LA ÉPOCA DE NAPOLEÓN COMBATEN DURANTE DÉCADAS ENTRE ELLOS POR HONOR. ESTO INSIPIRÓ MUCHO A WIDEN PARA CARACTERIZAR A CONNOR Y KURGAN, DOS PERSONAJES QUE HAN ESTADO COMBATIENDO EL UNO CONTRA EL OTRO MUCHO TIEMPO.
GREGORY WIDEN
"Me encantaba una película de la misma época, Los duelistas, la primera de Ridley Scott. Ahí se refleja el concepto de un hombre que no te va a dejar en paz. Solo quiere acabar con la lucha pero cada vez que lo intenta se complica más (...). Ya nadie se acuerda del por qué de la lucha, su objetivo acaba siendo terminar con ella."
WIDEN CITARÍA EN ENTREVISTAS QUE ENTRE SUS LIBROS FAVORITOS ESTABA "ENTREVISTA CON EL VAMPIRO", ESCRITO POR ANNE RICE, EL CUAL PRESENTABA LA INMORTALIDAD MÁS COMO UNA CONDENA QUE COMO UNA BENDICIÓN. EL PROTAGONISTA ESTÁ CONDENADO A VER CÓMO TODOS SUS SERES QUERIDOS ENVEJECEN Y MUEREN.
TAUPIN 
I have served in the armies of twelve nations, married nine women, fathered thirty-eight children and buried them all. 
TAMBIÉN PRESENTA A UN PERSONAJE AMBIGUO, CON UN LADO OSCURO, CAPAZ DE PODER HACER TANTO EL BIEN COMO EL MAL.
GREGORY WIDEN
"In my version the hero could easily have done evil if he wasn´t careful"
YOUNG MAN
You think you're so high and mighty, coming into town and taking a man's woman. Well I know about you. I know about the things you do (...) [hablando a Katherine] Ask him about his friends. The ones he meets in the town square. Ask him about the blade he keeps beneath his bed
KNIGHT 
You surprise me. Eliminating a rival like that. Such are the actions of a man of conquest. I was mistaken. 300 years have turned the boy's fear into ambition (...) I know you very well, Conor MacLeod. And I can see the truth beginning to make itself clear to you. Mulet, Romirez, they were fools without vision. It was destined that the board would be cleared for the real players (...) I am your only real friend, you know. The only one who truly understands you. I look forward to the day we meet again. And I kill you."
REESCRIBIENDO EL GUION: BELLWOOD/FERGUSON Y EL CICLO DEL HÉROE
WILLIAM PANZER Y PETER DAVIS FUNDARON DAVIS-PANZER PRODUCTIONS EN 1976. TRAS PRODUCIR PELÍCULAS COMO THE DEATH COLLECTOR O THE OSTERMAN WEEKEND, LOS PRODUCTORES VIERON  POTENCIAL EN EL GUION DE WIDEN.
PETER DAVIS
"The script itself was rough, but we were captivated by the idea." 
PETER DAVIS
We like adventure movies and Highlander seemed to have a lot of elements that coalesced well to appeal to a wide audience
DESPUÉS DE COMPRARLO SE LO DIERON A LOS GUIONISTAS PETER BELLWOOD Y LARRY FERGUSON PARA QUE LO REESCRIBIERAN Y HACERLO MÁS CINEMATOGRÁFICO. BELLWOOD Y FERGUSON TOMARON COMO BASE EL GUION DE WIDEN Y RESALTARON EL PAPEL DE CONNOR COMO HÉROE CON UN DESTINO QUE CUMPLIR.
GREGORY WIDEN
"I was a young, green college kid and the producers ultimately didn´t trust my instincts. That´s their right" 
BELLWOOD
"La idea original, mérito absoluto de Gregory Widen, es una idea muy interesante, en especial para hacer una franquicia, porque es el mito más antiguo del mundo (...) Se adentra en lo que le interesaba a George Lucas de Star Wars, el viaje del héroe, está arraigado en la mitología clásica (...) Lo que hicimos Larry Ferguson y yo fue extraer esa idea central y concebir una gran historia época entorno a ella."
GREGORY WIDEN
"My script was much darker. It has gone from being brooding to something more like Raiders of the lost Ark. Along the way it has gotten more black and white in the lines drawn between who is good and who is evil. In my version the hero could eadily have done evil if he wasn't careful (...) Scene for scene it is almost exactly the way I wrote it except the dialogue has been altered to give the characters a different feel (...)
PETER DAVIS
"We were very pleased with the finished script. We presented it to EMI and to Fox for a combination funding, and off we went!"
FERGUSON Y BELLWOOD REESCRIBIERON LAS HABILIDADES Y LAS NORMAS DE LOS INMORTALES QUE WIDEN HABÍA CIMENTADO EN SU PRIMER GUION. POR EJEMPLO EN LA NUEVA VERSIÓN LOS INMORTALES NO PUEDEN COMBATIR EN TERRENO SAGRADO.
RAMIREZ (GUIÓN BELLWOOD/FERGUSON 1983)
If an immortal chops off your head with a sword, you die. The tradition is simple. We must fight each other until one remains. Anywhere. Any time . Any place. Except on holy ground. At the end of each battle, we claim our opponent's sword. That´s the tradition
BELLWOOD/FERGUSON 
Nature has created an indeterminate number of immortals. These immortals are not the result of extra-terrestrial influences, like gods meddling in the affairs of men. They are a natural phenomenon, the result of genetic misfunction. These immortals can all be killed by a sword chopping off their heads, and each possesses a "sixth sense" called "The Quickening". 
UNA ESCENA QUE WIDEN CRITICÓ FUE EL DUELO DE BOSTÓN DONDE SE VE A CONNOR MUY BORRACHO Y RECIBIENDO ESTOCADAS DE UN DUELISTA SIN APENAS QUEJARSE Y LEVANTÁNDOSE SIN ESFUERZO.
GREGORY WIDEN
"There were logic issues that crept in after me that make me cringe, like Connor being all jokey as he’s run-through by a sword during a duel. The whole idea was that they don’t die but they feel agonising pain. There’s moments where the production kinda winged it and silly stuff like that crept in."
BELLWOOD Y FERGUSON DESARROLLAN EL CONCEPTO DEL QUICKENING(QUE EN EL GUION DE WIDEN SE EXPLICA COMO UN REGALO, LA CHISPA DE LA VIDA) COMO LA CAPACIDAD DE LOS INMORTALES DE PODER SENTIR LA ENERGÍA VITAL DE TODOS LOS SERES VIVOS, INCLUIDOS OTROS INMORTALES.
RAMIREZ (GUION 1983)
You have it. The Quickening. We all do. We can feel the life-force of living things. Some of us more than others. You don´t know it yet, but you may be the strongest of all 
RAMIREZ (GUION 1985)
There is great power in the Quickening. But Nature has not given us equal shares. Some, like you and the Kurgan, have more. 
KASTAGIR (GUION 1983)
The Quickening was always strong in you, Macleod. It has become more so with the passing years.

SEGÚN RAMIREZ LOS INMORTALES ESTÁN CONECTADOS CON TODOS LOS SERES VIVOS A TRAVÉS DEL QUICKENING. EN LA PRIMERA VERSIÓN DEL GUIÓN DE BELLWOOD Y FERGUSON SE AFIRMA QUE CUANDO DOS INMORTALES ESTÁN CERCA SE PRODUCE UNA INTERFERENCIA EN SU CONEXIÓN CON EL QUICKENING, EXPLICÁNDO ASÍ LA SENSACIÓN QUE CONNOR TENÍA CUANDO OTRO INMORTAL ESTABA CERCA Y LA VERDADERA RAZÓN DEL DUELO FINAL.
RAMIREZ (GUION 1983)
As an immortal, I interfere with your Quickening. If you were to take my head, my interference would stop. My power would transfer to you. You would be stronger. the last immortal will have everyone´s power, without interference. To live forever without want or fear of death.
EL CONCEPTO DEL PREMIO, QUE TAMPOCO ESTABA MUY DEFINIDO EN EL GUIÓN DE WIDEN, SE EXPLICA COMO UNA AMPLIACIÓN DEL PODER DEL QUICKENING.
BELLWOOD/FERGUSON
"If Ramirez was describing "The Prize" today, he would say something like: "We immortals have extra-sensory perception. We are telepathically connected to each other, and to all living things. (...) THE PRIZE" IS 100% OF THE TELEPATHIC PIE --- 100% OF "THE QUICKENING.

At the climax of HIGHLANDER, only the Kurgan and MacLeod remain. Each possesses approximately one half of the pie. Each has within him the combined Quickening of all his fallen opponents, and their fallen opponents, and their fallen opponents, and so on. When MacLeod kills the Kurgan, he gets 100%. He gets it all. He gets "The Prize". It doesn't come in manageable portions. It overwhelms him in one, mind-bending blast: TOTAL TELEPATHIC AWARENESS
PARA BELLWOOD EL PERSONAJE DE CONNOR REPRESENTABA EL EJEMPLO DEL HÉROE DEL MONOMITO DE JOSEPH CAMPBELL, EL VIAJE DEL HÉROE:
EL HIGHLANDER ES EL HÉROE QUE RECIBE LA LLAMADA DE LA AVENTURA, UN DESTINO QUE CUMPLIR QUE LE ES REVELADO POR UN MENTOR (ROMIREZ EN EL GUION DE WIDEN, RAMIREZ EN LE VERSION DE BELLWOOD/FERGUSON). 
AL PRINCIPIO CONNOR RECHAZA ESA LLAMADA PORQUE PREFIERE QUEDARSE CON HEATHER, SU MUJER. CUANDO ELLA FALLECE CONNOR CRUZA EL PRIMER UMBRAL, ACEPTA SU DESTINO Y EMPRENDE EL CAMINO DE LA AVENTURA. 
A LO LARGO DE SUS VIAJES CONNOR TIENE MUCHAS AVENTURAS Y SUFRE UNA METAMORFOSIS QUE LE CAMBIA POR COMPLETO. EL CONNOR DE 1985 ES DIFERENTE AL DE 1590 Y TRAS UNA SERIE DE VICTORIAS Y DERROTAS CONSIGUE RESURGIR DE SUS CENIZAS Y VENCER AL VILLANO, EL KURGAN, Y OBTIENE SU BENDICIÓN, EL PREMIO FINAL..

SE CREAN NUEVOS PERSONAJES COMO HEATHER, LA PRIMERA MUJER DE CONNOR, CUYO RECUERDO LE ACOMPAÑARÍA A LO LARGO DE LOS SIGLOS. AUNQUE EN EL GUION DE WIDEN SE MENCIONA QUE "CONOR" HABÍA TENIDO MUJERES E HIJOS, FERGUSON Y BELLWOOD ESTABLECEN QUE LOS INMORTALES NO PUEDEN TENER HIJOS BIOLÓGICOS.

MIENTRAS EL CONOR DE WIDEN SUFRÍA AL VER ENVEJECER Y MORIR A SUS MUJERES E HIJOS, EL CONNOR DE BELLWOOD Y FERGUSON SE ENFRENTA A UN PROBLEMA AÑADIDO, NO PUDO DARLE A HEATHER LO QUE ELLA MÁS DESEABA, UNA FAMILIA.
RAMIREZ (GUIÓN)
You will have no family. We cannot have children (...) You must leave her, brother (...) I was born 2,437 years ago. In that time, I have had three wives (...) The last was Shakiko, a Japanese princess. Her father, Kamakura, a genius, made this for me in 593 B.C. It is the only one of its kind (...) Like his daughter. When Shakiko died, I was shattered. I would save you that pain. Please, let Heather go. (...) You will cause yourself great anguish. I buried Shakiko with my own hands.I had to go on, never again to hear the sound of her voice, her laughter. She left behind such a silence.
HEATHER (POCO ANTES DE MORIR)
 I wanted to have your children.  
MACLEOD
They would have been strong and fine
SU RELACIÓN CON CONNOR NO SOLO REPRESENTA ESE RECHAZO A LA LLAMADA DE LA QUE HABLABA JOSEPH CAMPBELL SINO QUE REFUERZA EL COMPONENTE ROMÁNTICO Y TRÁGICO DE LA HISTORIA. CONNOR PUDO PASAR EL RESTO DE LA VIDA DE HEATHER CON ELLA PERO HEATHER NO PUDO PASAR EL RESTO DE LA VIDA DE CONNOR CON ÉL.

CUANDO HEATHER MUERE SE DA CUENTA DE QUE ESTÁ SOLO EN EL MUNDO, SIN NADA QUE LO ATE A SU ANTIGUO HOGAR Y ACEPTA EL DESTINO QUE RAMIREZ LE HABÍA REVELADO DÉCADAS ANTES.

SE DESPIDE POR ÚLTIMA VEZ FRENTE A LAS TUMBAS DE HEATHER Y RAMIREZ Y QUEMA SU ANTIGUO HOGAR. EL HÉROE POR FIN ACEPTA LA LLAMADA Y CRUZA EL PRIMER UMBRAL.
MACLEOD (TRAS ENTERRAR A HEATHER)
You were right, haggis. There will never be another.
(Version del guión de 1983): You were right haggis. I cheated her. Robbed her of a full life. There will be no more
PUESTO QUE LOS INMORTALES DE BELLWOOD Y FERGUSON NO PUEDEN TENER HIJOS, SE CREA A UNA HIJA ADOPTIVA, RACHEL ELLENSTEIN, QUE ASUME EL PAPEL DE "MADRE" Y SECRETARIA DE RUSSEL NASH, LA IDENTIDAD DE CONNOR EN LA ACTUALIDAD.

SE DESARROLLA UN TRASFONDO PARA RACHEL VINCULADO A LA SEGUNDA GUERRA MUNDIAL, ESTABLECIENDO QUE FUE UNA NIÑA RESCATADA POR CONNOR DE LAS TROPAS NAZIS.

ORIGINALMENTE ESTABLECIERON QUE CONNOR LA HABÍA RESCATADO JUNTO CON SU FAMILIA DE LAS TROPAS NAZIS Y QUE FUE TESTIGO DURANTE UNA EMBOSCADA DE LA INMORTALIDAD DE CONNOR. RACHEL LE PROMETIÓ GUARDAR SU SECRETO Y CON LOS AÑOS SU ADMIRACIÓN SE CONVIRTIÓ EN AMOR. SIN EMBARGO, LOS SENTIMIENTOS DE CONNOR NUNCA FUERON RECÍPROCOS PUES SIEMPRE LA VIO COMO SI FUERA SU PROPIA HIJA.
RACHEL
(...) But it was always a platonic relationship. That was the only way he'd have it. It's strange. First, I was the child he could never have. Then I grew up, and wanted to be his lover. That didn´t work. Now I'm 60. He hasn't changed. I could be his mother.
EN VERSIONES POSTERIORES SE REVISA SU RELACIÓN Y SE ESPECIFICA QUE RACHEL QUEDÓ HUÉRFANA Y FUE ADOPTADA POR CONNOR, CONVIRTIÉNDOSE ASÍ EN LA HIJA QUE NUNCA PUDO TENER CON HEATHER.
MACLEOD She was an orphan. I can't have children. I adopted her. Over the years, our relationship has gone through quite a few changes.
MIENTRAS EL CONNOR DE WIDEN SE ENFRENTABA A SU OSCURIDAD, TEMIENDO QUE ALGÚN DÍA PUDIERA VOLVERSE COMO "THE KNIGHT"/KURGAN, Y MANTENÍA RELACIONES CON MUJERES CON LAS QUE TUVO VARIOS HIJOS, EL CONNOR DE BELLWOOD Y FERGUSON SE ENFRENTA CONTRA LA SOLEDAD, EL AISLAMIENTO DEL RESTO DEL MUNDO Y SUS SERES QUERIDOS. LA MUERTE DE HEATHER HIZO QUE CONNOR EVITARA RELACIONARSE PROFUNDAMENTE CON NADIE, LLEVÁNDOLO A AISLARSE DEL RESTO DEL MUNDO.

ESTO SE MUESTRA EN ESCENAS DONDE CONNOR SE ENCIERRA EN SU SALA DE LOS RECUERDOS Y ESCUCHA LAS "VOCES DEL PASADO", REPRESENTADAS POR TODOS LOS OBJETOS QUE FUE ALMACENANDO EN SU INTERIOR. EN UN MOMENTO DE DESESPERACIÓN EL HIGHLANDER "EXPLOTA" Y ROMPE UN JARRÓN, UNA ESCENA QUE SE "REPITE" EN DIFERENTES MOMENTOS DE SU VIDA:
The pressure's too much. BELLOWING, MacLeod erupts. Picking up a vase, he spins round in fury, flinging it against a wall. It SHATTERS in a million pieces. 
MONTAGE: The same frustration vented backward through the centuries. The vast today, marble statue in 1880, a wine bottle at a French castle wall, the beer glass at his attackers in the Scottish tavern. GLASS FRAGMENTS RING IN THE STILLNESS falling to the floor. MacLeod struggles to control his feelings. Sitting down on a couch, he stares out of the window. His hands are shaking.
EL PERSONAJE DEL KURGAN SE ALIGERÓ EN COMPARACIÓN CON EL GUION ORIGINAL. EN ENTREVISTAS WIDEN COMPARABA NEGATIVAMENTE AL KURGAN DE LA PELÍCULA CON FREDDY KRUEGER, UN VILLANO BURLÓN DIFICIL DE TOMAR EN SERIO.

CLANCY BROWN, EL ACTOR QUE INTERPRETÓ AL KURGAN, PROTESTÓ A LOS PRODUCTORES POR LA INFANTILIZACIÓN DEL PERSONAJE E INTENTÓ INTERPRETAR AL PERSONAJE DE FORMA SIMILAR A COMO LO PRESENTÓ WIDEN EN SU HISTORIA ORIGINAL.
CLANCY BROWN
The idea that the Kurgan has lived forever, for 3000 years, has been forgotten in this film. There's an incredible possibility in the script about the relationship between Macleod and the Kurgan, and their relationship to everyone else because they've lived so long, but this idea didn´t really get explored, which is something that twists me up because imagine the wealth of knowledge, and the things that they would have seen. Nothing would surprise them anymore
GREGORY WIDEN
"It's amazing how many times the movie steps out of itself, particularly some of the stuff with the Kurgan.

(...) Clancy had a real problem with that. He hated what he was being asked to do. He used to come to me complaining about it. He used to come to me and I didn't know what to tell him. I did think it was a little jokey. What is essentially a very serious person with a serious issue was tarted up a little bit.

(...) Kurgan was the thing that was most different about my screenplay. He was much more tortured. The Kurgan in Highlander as it is is pretty much like Freddy [Krueger] – he's just a cackling psychopath. I envisaged him as a guy who loses everything over time. The only thing he could hold onto, to give him a reason to get up in the morning, was to finish this thing – finish it with our guy [MacLeod]. It was more about that…it was just a reason to get up in the morning. Otherwise, what is the point? Everything is impermanent, everything is lost. That made him much more serious – in a weird way, a sympathetic bad guy."
CLANCY BROWN
It's now kind of an elementary script. I met the original writer, Greg Wilden, a fellow about my age, and saw his original script, and he had more of that witty dialogue in it. But then, the producers gave it to these other writers who just made it a straight story. 
ESTO EXPLICA LAS DOS CARAS DEL KURGAN QUE VIMOS EN LA PELÍCULA: EL GUERRERO OSCURO QUE SOLO RESPETA LA TRADICIÓN DE LOS INMORTALES ("TRADITION IS ALL WE HAVE)") Y QUE QUIERE GANAR EL PREMIO Y EL VILLANO "PAYASETE" QUE DISFRUTA HACIENDO PASAR MAL A MORTALES INOCENTES.

TAMBIÉN SE LE DIO UN MAYOR PAPEL A LOS POLICÍAS QUE INVESTIGAN A CONNOR. MIENTRAS EN LA VERSIÓN DE WIDEN LOS POLICÍAS HACEN APARICIONES PUNTUALES INVESTIGANDO LOS ASESINATOS, BELLWOOD Y FERGUSON CREAN PERSONAJES CON MAYOR PROTAGONISMO EN LA HISTORIA.
BELLWOOD
(...) BÁSICAMENTE ESA FUE NUESTRA APORTACIÓN JUNTO CON OTRAS COSAS, COMO TOQUES CÓMICOS CON LOS POLICÍAS QUE NO SE ENTERAN DE POR QUÉ ESTOS TÍOS VAN POR NEW YORK HACIENDO LO QUE HACEN
POR UN LADO TENEMOS AL TENIENTE MORAN, CREADO ORIGINALMENTE POR WIDEN EN SU PRIMER GUIÓN, JEFE Y VIEJO AMIGO DE BRENDA, LA CUAL EN LA NUEVA VERSIÓN PASA DE SER UNA HISTORIADORA DEL SMITHSONIAN, QUE COLABORA OCASIONALMENTE CON LA POLICÍA, A SER UNA INVESTIGADORA FORENSE QUE ES EXPERTA EN ARMAS ANTIGUAS.

TAMBIÉN TENEMOS AL DETECTIVE BEDSOE, QUE SIGUE EL RASTRO DE CONNOR E INFORMA A MORAN DE LOS ENCUENTROS DE BRENDA CON RUSSEL NASH, Y AL AGENTE GARFIELD, EL HOMBRE QUE INTENTA INTIMIDAR A CONNOR DURANTE EL INTERROGATORIO.

EN LA PELÍCULA DESCUBRIMOS QUE BRENDA Y MORAN TIENEN UNA BUENA RELACIÓN Y, AL FINAL DE LA PELÍCULA, SE ESTABLECE EN UNA ESCENA ELIMINADA UN POSIBLE ROMANCE ENTRE EL TENIENTE Y RACHEL, LA HIJA ADOPTIVA DE CONNOR.

BEDSOE PROTAGONIZA OTRA ESCENA ELIMINADA EN LA QUE PASA UNA NOCHE DE JUERGA CON CONNOR Y KASTAGIR. EN OTRA ESCENA AL FINAL DE LA PELÍCULA DESCUBRIMOS QUE CONNOR LE ENVIÓ A BEDSOE A SU CASA SU VIEJO ACUARIO.

EL RODAJE DE HIGHLANDER
FERGUSON Y BELLWOOD NO FUERON LOS ÚNICOS QUE APORTARON IDEAS AL GUION DE WIDEN. RUSSELL MULCAHY, EL DIRECTOR, APORTÓ SU PROPIA VISIÓN A LA HISTORIA DE HIGHLANDER Y LOS ACTORES DIERON SU OPINIÓN SOBRE LOS DIÁLOGOS.
CLANCY BROWN
(...) Some of it was "TV dialogue" that Christopher cut because he has the position of power to do that. He would say, "This is ridiculous and there´s no need to say this. They were all good cuts, so I got a little brave, and started saying. "Yeah, and there´s no reason for this either". It´s a better movie for it. And Russell wouldn´t have allowed the cuts if they didn´t make Highlander better
ALGUNOS CAMBIOS FUERON ESTÉTICOS, ESCENAS QUE QUEDABAN BIEN, COMO LA ESCENA DE CONNOR CUANDO LE CAE UN RELÁMPAGO Y RAMIREZ AFIRMA QUE ESO ES EL QUICKENING (ESCENA QUE NO SALE NI EN EL GUION ORIGINAL DE WIDEN NI EN EL BORRADOR DE BELLWOOD/FERGUSON)

GREGORY WIDEN
(...)Mulcahy is the classic example of a visually kinetic director. There is a scene in the film where the Kurgan bursts into the forge to kill Ramirez. My low-key, gritty approach was originally set in a little wooden hut. Mulcahy changed that into a fantastic Errol Flynn-type winding staircase duel. Both of them tear the place apart so that only the staircase is left, pointing toward the sky. Mulcahy's made it bigger and better in a way I can respond to.
LA ELECCIÓN DE LOS ACTORES TAMBIÉN INFLUYÓ EN PARTE EN LA HISTORIA. PARA EL PAPEL DE CONNOR SE CONTRATÓ AL ACTOR CHRISTOPHER LAMBERT, EL CUAL POR AQUEL ENTONCES APENAS HABLABA INGLÉS. CON AYUDA DE TUTORES APRENDIÓ A HABLAR EN INGLÉS EN POCO TIEMPO, INCLUSO LLEGANDO A IMITAR EL ACENTO ESCOCÉS PARA LOS FLASHBACKS CON UN POCO DE AYUDA DEL ACTOR SEAN CONNERY, EL CUAL A SU VEZ INTERPRETÓ A RAMIREZ.

EL PROBLEMA DE LOS ACENTOS DE LOS ACTORES SE INCORPORÓ AL TRASFONDO DE LOS PERSONAJES, EXPLICANDO QUE, AL VIVIR TANTO TIEMPO Y EN TANTOS SITIOS, SUS ACENTOS HABRÍAN CAMBIADO CON EL PASO DE LOS SIGLOS. EN EL CASO DE CONNOR PODEMOS APRECIAR CÓMO USA EN LAS ESCENAS DE NEW YORK UN ACENTO NEUTRO, LIGERAMENTE FRANCÉS, MIENTRAS QUE EN LAS ESCENAS DE ESCOCIA EMPLEA UN ACENTO ESCOCÉS.
GARFIELD (ESCENA DEL INTERROGATORIO)
You talk funny. Where you from?  
CONNOR
Lots of different places.
LAMBERT
"I'm not meant to be American, but I'm meant to have an unrecognizable accent, which is not the case in real life, that's why I need a coach, beacuse Macleod has been through 450 years and he has been everywhere. It would be wrong to have him entirely American, it would be wrong to have him French, or English (...)
 
MULCAHY
“This is the guy!” His eyes had a timeless quality. The fact he couldn’t speak English didn’t really matter. So we ended up with a Frenchman playing a Scotsman, and Sean Connery as the Spanish-Egyptian immortal who trains him. We didn’t bother changing Sean’s accent – this was Sean Connery! These guys had been around for centuries. They could have picked up accents from wherever.
LAMBERT
My English wasn’t as good as it is today. When I met the producers, the way I was speaking was probably a bit shocking. They expected someone who could do mid-Atlantic English. So I worked with a dialect coach for months: four hours of accents in the morning, then four hours of swordfighting in the afternoon, letting all that stress go.
BILL PANZER
"His agent assured us he’d be fine, but he could barely say 'Hello, my name is Christopher" 
EL ACTOR ESCOCÉS SEAN CONNERY, CONOCIDO POR HABER INTERPRETADO A JAMES BOND, FUE CONTRATADO PARA INTERPRETAR A RAMIREZ, EL INMORTAL EGIPCIO QUE TRABAJABA PARA LA CORONA ESPAÑOLA.
PETER DAVIS
"Sean Connery was my idea. I thought he would be great in the role, but I was discouraged by everyone. Everyone told me there was no chance in the world I'd get Sean Connery.
 
I talked to his agents at the time, and they said, 'Davis, just make an offer...you know he's a very well-paid actor. Make an offer.' I offered $300,000 for one week's work. They told me I was far off the mark. But then, I upped the ante from $500,000 to $700,000. Still nothing. So finally, his agents said, 'Peter, we like nice round numbers.' So we offered a million. That got the script to Sean. 
We immediately heard back that he enjoyed the piece if he got to make certain changes to broaden the role. We finally settled on the million for the week's work. David Tringham, who was 1st Assistant Director on the film - from the old school of filmmaking - told us shooting Sean would be near impossible in a week. But they made it work. David, director Russell Mulcahy, and production designer Alan Cameron built the (interior) sets back to back to back so Sean could be moved from one scene to the next. Russell shot the shit out of it, and managed to get true value out of our million dollars."

EL ENCARGADO DE DISEÑAR LOS QUICKENINGS PARA LA PELÍCULA FUE NICK MALEY, EL CUAL LOS VISUALIZÓ COMO ENERGÍAS ELÉCTRICAS QUE AFECTAN NO SOLO A LOS INMORTALES SINO AL LUGAR EN EL QUE SE ENCUENTRAN.
NICK MALEY"We all know what a beheading should look like, but the script was very vague about how the Quickening and the Prize should look.
I suggested many of the physical attributes that defined those experiences.....The concept of energy sources being interfered with when two immortals were nearby, that tendrils of energy should escape from the beheaded body, that the body would lifted off the ground, rotate to form a whirlwind of energy and light which would then be imparted to the victorious immortal.  
My basic approach to revealing this to the audience was that they should see different aspects of the quickening in each sequence. 
In the first (car park) sequence i felt they should see the effects of the quickening in other objects and reflected in the faces of the participants. Then, in the alley and castle sequences, i felt we should demonstrate the power that was being unleashed with distant shots of the experience and that we should then finally reveal everything in all it's glory with the beheading of the kurgan."
EXPANDIENDO LA HISTORIA: LA NOVELIZACIÓN DE KILWORTH Y LAS PRECUELAS EN COMIC
TRAS EL ESTRENO DE LA PELÍCULA SE PUBLICÓ UNA NOVELIZACIÓN A CARGO DELE SCRITOR GARRY KILWORTH.

KILWORTH RELLENARÍA ALGUNOS DE LOS HUECOS QUE QUEDARON ENTRE LOS FLASHBACKS DE CONNOR.

DESCUBRIMOS UN POCO MÁS DE LA VIDA DE CONNOR ANTES DE SER INMORTAL, COMO CONOCIÓ A HEATHER Y SU PADRE, COMO APRENDIÓ EL TRABAJO DE HERRERO Y COMO FUERON SUS PRIMEROS AÑOS DESPUÉS DE LA MUERTE DE HEATHER.

TAMBIÉN DESCUBRIMOS EL ORIGEN DEL KURGAN, DEL QUE APENAS SE HABLA EN LOS GUIONES PREVIOS Y HASTA UNA AVENTURA DE CONNOR Y KASTAGIR EN SUDÁFRICA A FINALES DEL SIGLO 19 (PARA MÁS INFORMACIÓN VISITAR EL ARTÍCULO SOBRE LAS ESCENAS DE LA NOVELA)

TAMBIÉN TENEMOS DOS PRECUELAS DE LA PELÍCULA EN FORMATO COMIC: WAY OF THE SWORD (PUBLICADO POR DYNAMITE ENTERTAINMENT) Y THE AMERICAN DREAM (PUBLICADO POR IDW). (PARA MAS INFORMACION VISITAR LOS ARTÍCULOS DE WOTS Y TAD).
BRIAN RUCKLEY (GUIONISTA DE THE AMERICAN DREAM)
As far as bits of the lore I wanted to include, I kept it fairly simple. Swords. Immortals. Holy ground as sanctuary. Rules, of a sort, to the deadly game the immortals are playing. If anything, the most important elements I took from the movie and expanded on are characters: Rachel Ellenstein and Osta Vazilek. (And Osta doesn’t even appear in the movie as an actual character, just a name and a photo). In a way, they’re the bits of lore I most wanted to bring on board.
EN DEFINITIVA LA HISTORIA DE HIGHLANDER SUFRIÓ MUCHOS CAMBIOS DESDE AQUELLA IDEA ORIGINAL QUE TUVO GREGORY WIDEN EN LA TORRE DE LONDRES Y VARIOS AUTORES HAN EXPANDIDO LA HISTORIA QUE NACIÓ COMO UN TRABAJO PARA CLASE.

BIBLIOGRAFÍA:
· HIGHLANDER DVD EXTRAS: THE MAKING OF HIGHLANDER - THE LEGEND BEGINS 
· HIGHLANDER (GUION GREGORY WIDEN): http://www.imsdb.com/scripts/Highlander.html 
· HIGHLANDER (GUION WIDEN/BELLWOOD/FERGUSON): http://www.movie-page.com/scripts/Highlander_final.txt 
· THERE CAN BE ONLY ONE: WHY HIGHLANDER WILL LIVE FOREVER (ARTÍCULO DE THE TELEGRAPH POR ED POWER): https://www.telegraph.co.uk/films/2016/06/16/there-can-only-be-one-why-highlander-will-live-forever/ 
· HOW WE MADE HIGHLANDER (ARTÍCULO DE THE GUARDIAN POR PHIL HOAD): https://www.theguardian.com/film/2016/jul/05/highlander-how-we-made-sean-connery-christopher-lambert-russell-mulcahy-interview 
· HIGHLANDER: A HISTORY (ARTICULO DE EMPIRE ONLINE POR OWEN WILLIAMS): https://www.empireonline.com/movies/features/highlander/ 
· A MEMORANDUM FROM THE DAVIS PANZER PRODUCTIONS ARCHIVES: THE PRIZE (AS INTERPRETED BY PETER BELLWOOD AND LARRY FERGUSON): https://www.facebook.com/highlander.official/posts/10156012203195908 
· NICK MALEY TALKS ABOUT THE MAKING OF HIGHLANDER http://netdwellers.com/1001/hosting/users/cinesecrets/pmHighlanderIntro.html 
· PETER DAVIS, SOBRE CÓMO CONTRATARON A SEAN CONNERY: https://www.facebook.com/highlander.official/posts/producer-peter-davis-on-casting-sean-connerysean-connery-was-my-idea-i-thought-h/10154007972185908/ 
· HIGHLANDER: ROCK VIDEO STYLIST RUSSELL MULCAHY FILMS EPIC FANTASY OF SWASHBUCKLING IMMORTAL WARRIORS. POR ALAN JONES (REVISTA CINEFANTASTIQUE VOL 16 N.2, MAYO 1986) 
· ENTREVISTA A CHRISTOPHER LAMBERT (REVISTA STARLOG Nº 105) 
· ENTREVISTA A CLANCY BROWN (REVISTA STARLOG Nº 106) 
· ENTREVISTA A BRIAN RUCKLEY, GUIONISTA "THE AMERICAN DREAM": http://www.freaksugar.com/brian-ruckley-highlander-the-american-dream-interview/

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